Wyżyna Teatralna 2017
Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów


SPEKTAKLE MISTRZOWSKIE


Caryl Swift, Teatr Rondo, Słupsk
"KALAMARAPAKSA Czyli rzecz o Witkacym"

Reżyseria: Stanisław Miedziewski 
Scenariusz: Stanisław Miedziewski 
Światło: Tadeusz Balik

Co to znaczy „Kalamarapaksa”? Nic nie znaczy! Witkacy był mistrzem w konstruowaniu neologizmów, których z upodobaniem używał zarówno w swojej twórczości, jak i w kontaktach towarzyskich. Z kontekstu jednak wynika, że jest to określenie na sytuację zupełnie beznadziejną. Kiedy więc wszystko wali się w gruzy, jedyne, co możemy powiedzieć, to – Kalamarapaksa!

Rzecz o Witkacym . . . określa treść spektaklu. Bo chociaż o Witkacym wiemy już bardzo dużo, postać tego ekscentrycznego artysty kryje wciąż wiele tajemnic . . . W jaki sposób filozofia, system etyczny, poglądy społeczne i słynny katastrofizm odzwierciedlały osobowość Witkacego? I jakim właściwie był człowiekiem? Na te właśnie pytania starają się odpowiedzieć twórcy spektaklu. Postać Witkacego – człowieka wyłania się z opowieści bohaterki monodramu . . . Winifred Cooper, Angielka, żona Polaka. Zanurzona w zgrzebną PRLowską rzeczywistość, wraca we wspomnieniach do szalonych lat dwudziestych, które spędził w Zakopanem, ciesząć się zainteresowaniem Witkacego.

Premiera: 05.05.1993
Czas trwania: 45 minut


 Fundacja Banina, Lublin
"Kolorowa, czyli biało-czerwona"

 

 Reżyseria: Bartłomiej Miernik
Scenariusz: Piotr Przybyła

Z miłego chłopaka płynnie i nieoczekiwanie wypełza ksenofob i szowinista. Hubert idzie dalej. Zaczyna opowiadać kawały o Żydach, zachęcając uczniów by dopowiadali kolejne. Opowiadają. Niektórzy ryczą ze śmiechu. Niektórzy zdegustowani protestują. Po chwili nikt nie protestuje z szydzenia z Ukrainek, nie bacząc na to, że jedna z ich koleżanek jest Ukrainką. Kilka osób kategorycznie sprzeciwia się mowie nienawiści. Na koniec lekcji jest głosowanie. Kto zagłosuje na Huberta? Szczęśliwie niecałe pół klasy.

* * *

„KOLOROWA, CZYLI BIAŁO-CZERWONA” to spektakl, a dokładnie monodram (z udziałem jednego aktora) na podstawie sztuki napisanej przez Piotra Przybyłę. Jest wyjątkowy z kilku względów. Przekonajcie się o nich sami!

Premiera: 16.11.2016
Czas trwania: 45 minut


Przemysław Gąsiorowicz, Lublin
6 lekcji, czyli aktorstwo dla potłuczonych

 

 Reżyseria: Przemysław Gąsiorowicz
Scenariusz: Przemysław Gąsiorowicz
Wykonanie: Przemysław Gąsiorowicz

 

 Czy zdarzyło Ci się, żeby wychodząc ze spektaklu One Man Show naprawdę bolały Cię przepona i szczęki, a z oczu ciekły łzy radości? Jak często masz okazję bywać na takim przedstawieniu?... Autorski, oryginalny, niecodzienny i nieszablonowy One Man Show p.t. 6 LEKCJI, CZYLI AKTORSTWO DLA POTŁUCZONYCH. 6 LEKCJI... to spektakl żywiołowy i energetyczny. Twórca i wykonawca tego przedstawienia Przemek Gąsiorowicz na scenie daje z siebie więcej niż wszystko.
Za całą reklamę mogłyby wystarczyć trzy fakty:
„Koledzy z branży” przeważnie oglądają spektakl z zaciśniętymi zębami, a po finale wychodzą wyraźnie wściekli.
Przedstawienie samo się sprzedaje. Pierwszych dwadzieścia spektakli sprzedało się dzięki samej tylko „poczcie pantoflowej”, zanim zdążono przeprowadzić jakąkolwiek kampanię promocyjną.
Wykonawca spektaklu nie jest gorszy od Grzegorza Halamy, a znacznie od niego tańszy!

Premiera 05.02.2012
Czas trwania: 60 minut


Teatr Nemno, Rzeszów
"Czerwony Kapturek"
(spektakl dla dzieci i dorosłych)

Reżyseria: Henryk Hryniewicki
Scenografia: Dagmara Jemioła-Hryniewicka
Muzyka: Marek Papaj
Spektakl inspirowany baśnią Braci Grimm

 

"Czerwony Kapturek" – Pewien krawiec chciał uszyć nowe ubrania dla dzieci, niestety zabrakło mu materiału. Został tylko czerwony aksamit. Ten niezwykły materiał przywołuje mu wspomnienie o pewnej Babci, która bardzo kochała swoją wnuczkę. Krawiec postanawia opowiedzieć ich historię i na oczach widzów kreuje świat baśni.

Premiera: 4.12.2016 r.
Czas trwania: 40 minut


Przemysław Gąsiorowicz
 "Zielone Piórko"

Reżyseria: Przemysław Gąsiorowicz
Scenariusz: Przemysław Gąsiorowicz
Wykonanie: Przemysław Gąsiorowicz 
Oprawa muzyczna: Patrycja Radkowiak-Gąsiorowicz

KABARET ‘ZIELONE PIÓRKO’ – zestaw satyrycznych i kabaretowych monologów i wierszy autorstwa Tuwima, Brzechwy, Gałczyńskiego, Boya-Żeleńskiego. Mogę skomponować prawie dowolny zestaw – w zależności od upodobań i potrzeb zamawiającego.
Utwory te pisane były od latach 20-tych, 30-tych, i 50-tych XX wieku (kilka z nich jest datowanych na początek XX wieku!). Nie zmienia to jednak faktu, że nadal są one trafnym komentarzem do BIEŻĄCEJ (!) sytuacji politycznej i społecznej w Polsce XXI wieku! Zaskakująca aktualność utworów satyrycznych oraz specyficzne poczucie humoru czterech wybitnych polskich poetów i satyryków, a także świetna gra aktorska, wywołują salwy śmiechu na widowni. Jest to spektakl, który przede wszystkim śmieszy, nie pozbawiając jednak, pewnej refleksji. Opatrzony kolorową scenografią, dynamiczną muzyką oraz różnorodnym kostiumem stanowi doskonały przykład rozrywki na najwyższym poziomie. 

 Czas trwania: 60 minut


Teatr Nemno, Rzeszów
"Dupa"

Reżyseria: Henryk Hryniewicki
Scenografia: Henryk Hryniewicki
Muzyka: Henryk Hryniewicki

 

Pusta scena, a na niej nadnaturalnych rozmiarów anonimowa dupa. Zderzeni z tym niezwykłym, zawłaszczającym przestrzeń sceny rekwizytem, dwie pacynki i animator zostają zmuszeni do skonfrontowania się z rzeczywistością i zdefiniowania raz jeszcze swojego miejsca w świecie. W ten sposób niewyszukana metafora przegranego życia daje początek rozpisanej na trzy głosy opowieści o ludziach z marginesu społecznego: ich problemach, niespełnionych marzeniach, filozofii, etyce postępowania. A także, a może przede wszystkim, przyjaźni, lojalności i potrzebie bliskości.

Czas trwania: 60 minut


UCZESTNICY


Grupa Teatralna Plaster, Jarosław
"Theatrum cudowności"

Reżyseria: Paweł Sroka
Scenariusz: Paweł Sroka
Muzyka: Wiktor Marut
Scenografia: Paweł Sroka

Spektakl na podstawie intermediów Miguela Servantesa. Krótki moralitet pełen humoru i dobrej zabawy. Młodzi aktorzy w swoim działaniu scenicznym ukazują obłudę i ambicję człowieka. W spektaklu jest dużo muzyki, tańca i interakcji z publicznością.

Premiera: 5 maja 2017
Czas trwania: 40 min


Mirosław Majewski, Ruda-Huta
Roman Brandstaetter "Ja jestem Żyd z Wesela"

Opracowanie tekstu Mirosław Majewski,
Reżyseria Sebastian Jakimiuk
W roli Hirsza Singera – Mirosław Majewski

Spektakl jest adaptacją opowiadania Romana Brandstaettera pod tym samym tytułem. Hirsz Singer – karczmarz z Bronowic Małych, opowiada jakie konsekwencje miało dla niego opisanie przez Stanisława Wyspiańskiego wesela Lucjana Rydla. Roman Brandstaetter w swym powiadaniu przekazuje autentyczne słowa i problemy jakimi rzekomo Hirsz Singer podzielił się z doktorem Waschutzem, adwokatem z Krakowa.

Czas trwania: 30 minut


Teatr Tup, Szymon Szczęch, Tarnów
„bLʉMqʉ”

Reżyseria: Justyna Kapa
Scenariusz: Justyna Kapa, Szymon Szczęch
Muzyka (autor,tytuł):Szymon Szczęch
Scenografia: Justyna Kapa

„bL?Mq?” jest trzecim autorskim monodramem Szymona. Spektakl opowiada o jasnych i ciemnych stronach życia Antka. Wszytko to ukazane jest z perspektywy jego indywidualnego sposobu odbioru świata.

Premiera: 28.05.2017 r.
Czas trwania: 30 minut


Teatr NOTOCO, Kraśnik
"Cisza"

Reżyseria: Monika Nitkiewicz
Scenariusz: Monika Nitkiewicz i zespół
Muzyka: opracowanie Monika Nitkiewicz
Scenografia: Monika Nitkiewicz
Choreografia: zespół

„Cisza” – autorski spektakl Teatru NOTOCO – to historia dziewczynki, której rodzice rozstali się i cały świat rozsypał jej się na kawałki, stał się groźny i nieprzewidywalny. Lęki przybrały realistyczne postaci – czają się w ciemności, wychodzą spod łóżka, spadają z sufitu jak pająki, szepczą groźnie z każdego kąta… Bohaterka nie ma gdzie się schować, ucieka więc w ciszę i dorasta za jej nieprzyjaznym murem. Kto jej może pomóc - zestresowana matka, psycholog, czy długotrwała terapia? Czy uda jej się wrócić do rzeczywistości? „Jestem ciszą, zamieniam się w ciszę, słów mi już zabrakło…” Do kogo będzie należało ostatnie słowo?

Premiera: 08.03.2017 r.
Czas trwania: 25 minut


Teatr zbożowy, Kielce
"Kaskaderzy"

Reżyseria: Dorota Anyż
Scenariusz: Dorota Anyż
Muzyka : Krzysztof „Essex” Komar,Przemysław Gintrowski, Michał Lorenc
Scenografia: Artur Anyż
Dźwięk: Artur Anyż
Światło:Artur Anyż

„Kaskaderzy” to poetycka opowieść o ludziach, którzy rzucają się w wir życia, pełni odwagi, fantazji, zauroczeń nie zdając sobie sprawy, że życie jest pasmem niebezpiecznych scen, których nie da się dublować. Człowiek ma do dyspozycji tylko jedną szansę, zatem kocha, tworzy, walczy, żyje! Jednak, czy nie da się w tej wędrówce zgnębić, zgładzić, zdradzić? W końcu nadchodzi czas, by zmierzyć się z fundamentalnymi pytaniami o sens życia i śmierci w przesłuchaniu z samym sobą.
Minimalizm przestrzeni i ironiczna warstwa słowa to zdecydowane atuty tej inscenizacji, podkreślone dojrzałą grą aktorską i muzyką.

Premiera: 21 lipca 2017
Czas trwania: 44 minuty


Teatr Tup, Weronika Wilk, Tarnów
"Jedna chwila"

Reżyseria: Justyna Kapa
Scenariusz: Weronika Wilk, Justyna Kapa
Scenografia: Justyna Kapa

„Jedna chwila” to autorski monodram poruszający kwestie odpowiedzialności za swoje wybory. Bohaterka zmienia nagle wszystko w swoim życiu. Nowe miasto, nowa szkoła, nowi znajomi... Co ją do tego skłoniło?

Premiera: 13.11.2016 r.
Czas trwania: 20 minut


Teatr NOTOCO, Kraśnik
"Tak nie musiało być"

Reżyseria: Monika Nitkiewicz
Scenariusz: Monika Nitkiewicz i Ewa Sakłak
Muzyka: opracowanie Monika Nitkiewicz
Scenografia: Monika Nitkiewicz
Choreografia: zespół

Spektakl „Tak nie musiało być” próbuje zmierzyć się z pytaniem co by było gdyby… właśnie… gdyby nieodpowiedzialny ojciec nie zamykał córki dla zabawy w szafie, gdyby babcia nie wmuszała jedzenia we wnuczkę, gdyby ojciec nie załamał się po śmierci matki, gdyby… pytania można mnożyć, ale czy naprawdę udało by się uniknąć przemocy, choroby, fobii? Spektakl pozostawia te pytania otwarte, historie trzech dziewcząt nie podają rozwiązania, widz może sam zadecydować, który wariant jest bliższy prawdy, ale przecież… tak nie musiało być…

Premiera: 25.04.2017 r.
Czas trwania: 20 minut


Duet Męski bez nazwy, Głębokie
"Rozmowa z..."

Reżyseria: Adam Sokolnicki
Scenariusz: Adam Sokolnicki

„Rozmowa z...” – Powstał na podstawie utworu Czechowa ,, Rozmowa z psem” Akcja przedstawienia rozgrywa się w czasach współczesnych. Bohater po upojeniu alkoholowym budzi się w nieznanym dla siebie miejscu. Próbuje przypomnieć sobie jak się tu znalazł.Wymyśla sobie postać, której stara się przekazać swoje przemyślenia o otaczającym go świecie, o ludziach z którymi pracuje, mechanizmach jakich używa by funkcjonować, o relacjach z najbliższymi...

Czas trwania: 25 minut


Teatr Straszydełka, Ulan-Majorat
"Pasja według Adriaena Brouwera"

Scenariusz: na podstawie powieści biograficznej „Adriaen Brouwer” Feliksa Timmermansa
Reżyseria: Sławomir Żyłka
Scenografia: pomysł - Rafał Nurzyński, realizacja – Sławomir Żyłka

 

Premiera: 02.04.2017
Czas trwania: 40 minut


Teatr Już Kończymy, Radzyń Podlaski
"Taka jakby Alicja..."

Reżyseria: Weronika Zielińska, Ewa Śliwińska
Scenariusz: Tomasz Kaczmarczyk

Inspiracją do monodramu była "Alicja w Krainie Czarów". Jest to spektakl refleksyjno-humorystyczny dotyczący strefy natury kobiecości widzianej przez pryzmat tytułowej Alicji niekoniecznie z krainy czarów.

Czas trwania: 30 min.


Studio Teatru Wyobraźni, Chełm 
"BIEDNA Ale..."

Reżyseria: Mirosław Majewski
Scenariusz: Jorg Menke-Peitzmeyer, tłum. Grażyna Kania

Czym w nastawionej na konsumpcję rzeczywistości jest bieda? Jak wygląda ona w państwie względnego dobrobytu, w dużym mieście? W „Biedniej ale...” nastolatki z rodzin dotkniętych bezrobociem - mocno i bez  sentymentalizmu mówią o ubóstwie i wykluczeniu społecznym. Odmawiają też przyjęcia roli biernych ofiar podziałów
ekonomicznych. Zarabiają na życie. Jak? O tym w spektaklu Studia Teatru Wyobraźni.

Premiera: 14.06.2017
Czas trwania: 30 min.


Teatr Małych Form Sylaba, Biała Podlaska
"Lalki, ciche siostry moje"

Reżyseria: Roman Uściński i Marta Łaska
Scenariusz: Marta Łaska i Roman Uściński

„Lalki, ciche siostry moje” – Sztuka przedstawia losy samotnej dziewczyny, której jedynymi przyjaciółkami i powierniczkami najskrytszych myśli są jej lalki. Misją bohaterki jest oczyszczenie świata od zła, jest przekonania, że może tego dokonać, pozostając w samotności. Jednakże tęskni za miłością. W trakcie przedstawienia bohaterka przeżywa na przemian strach, wynikający z obawy przed urojonymi dokonaniami, radość, która momentami przeistacza się w szaloną euforię, a także dumę z dokonanych czynów i smutek, zamieniający się w rozpacz.

Premiera: 11.03.2017 r.
Czas trwania: 25 minut


 GOSPODARZE


Teatr OKO, Ruda-Huta
"NIE"

Reżyseria: Marcin Woszczewski 
Scenariusz: Marcin Woszczewski i grupa

Występują: Paulina Adwent, Dominika Antoniewicz, Monika Ganczar, Martyna Honory, Wiktoria Kędzierawska, Karolina Szwalikowska, Małgorzata Trochimiuk, Jakub Połajdowicz, Marcin Słupczyński, Szymon Woszczewski

Pokaz przedpremierowy: 24.06.2017 r.


Teatr OKO, Ruda-Huta
"Czekając na ptasią grypę, czyli pandemia"

Reżyseria: Marcin Woszczewski
Scenariusz: Marcin Woszczewski według dramatu Antoine Jaccoud „Czekając na ptasią grypę” w tłumaczeniu Jana Nowaka
Światła: Marcin Woszczewski
Muzyka: F. Mendelssohn Marsz (wersja rock - fragment)

Występują: Marcela Dąbrowska, Paulina Dąbrowska, Paulina Iwaniszczuk, Oliwia Rymarczyk, Aleksandra Walczuk, Karolina Zielińska, Marcin Nawrocki.

Autor dramatu, Antoine Jaccoud o spektaklu: „…Dla mnie najważniejszą rzeczą jest zobaczenie w aktorach przyjemności grania spektaklu. I wydaje mi się, że widziałem wczoraj tę przyjemność. Oglądałem młodych ludzi, którzy się bawili. W teatrze zawsze pokazujemy ładne światła, scenografię i prezentujemy tekst, ale potrzebna jest też przyjemność w graniu. "Czekając na ptasią grypę" napisałem jako czarną farsę, w której balansuję między groteską, a poczuciem strachu przed śmiercią. Ta historia opowiada o naszej psychicznej słabości w obliczu katastrofy. To wszystko widziałem w tym spektaklu. Podobał mi się także polski akcent. Lubię Polskę, ale martwię się teraz o nią. Cieszę się, że był wątek lokalny, mimo, że nie mogłem go dokładnie ocenić…”.

Premiera: 10.12.2016 r.
Czas trwania 70 minut


 

 

 


 Festiwal Wyżyna Teatralna jest objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego 


 Wyżyna Teatralna 2017
Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów
Zadanie współfinansowane ze środków Samorządu Powiatu Chełmskiego

Joomla templates by a4joomla