- Szczegóły
- Opublikowano: 28 lipiec 2023
- Odsłony: 433
Wyżyna Teatralna 2023
Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów
Moc/Energia/Zasilanie
Jolanta Sipowicz - Warszawa
"Świadomość głosu poprzez ruch – mówić i śpiewać całym sobą."
Jest to autorska metoda pracy z głosem dr hab. Jolanty Sipowicz, oparta na świadomości ruchowej w ciele. Traktuje ona głos jako przedłużenie ciała, którego ruch inicjuje wydobycie głosu. Siła i energia głosu czerpana jest od stóp, których ułożenie i praca determinuje pracę miednicy, żeber, klatki piersiowej i głowy. Od zaangażowania poszczególnych części ciała, ich wzajemnych korelacji zależeć będzie jakość głosu. Dzięki temu można wydobyć pełny głos w sposób wydajny, niwelując zbędne napięcia i uzyskując maksimum efektu przy minimum wysiłku. Podczas warsztatów zostanie podjęta próba synchronizacji ruchu z interaktywną wizualizacją.
Jolanta Sipowicz - dr hab. z zakresu wokalistki. Przez ponad 30 lat spełniała się na różnych scenach jako śpiewaczka i aktorka oraz naukowiec i dydaktyk na Uniwersytecie Zielonogórskim. Prowadziła ożywioną działalność koncertową zarówno w kraju jak i za granicą (Niemcy, Holandia, Belgia, Czechy, Norwegia) wykonując repertuar różnorodny stylistycznie - od baroku po utwory współczesnych kompozytorów. Posiada nagrania płytowe. Była założycielem i prezesem Towarzystwa Muzycznego „Cantylena”, inicjatorką życia kulturalnego w województwie Lubuskim, organizatorką wielu koncertów, również o charakterze charytatywnym.
Tworzyła nowe formy kreacji artystycznej, zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie nowatorskich form wyrazu artystycznego, opartych na najnowszych technologiach. Współpracując z Laboratorium Multimedialnym Uniwersytetu NTNU w Trondheim (Norwegia) zrealizowała wiele projektów artystyczno-naukowych, z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik wizualizacyjnych (scenografie stereoskopowe – 3D, wizualizacje 360 st. W synergicznym połączeniu z muzyką tworzyły one nową jakość percepcji sztuki (muzyki).
Obecnie mieszka w Warszawie i propaguje swoją własną twórczość. Napisała kilkadziesiąt piosenek do własnych tekstów oraz scenariusz do muzycznego monodramu: „Po drugiej stronie ciszy” . Oprawą muzyczną i aranżacjami piosenek zajął się Arkadiusz Rataj. Prowadzi warsztaty pracy z głosem i oddechem. Sprawdza się również przed kamerą - na planach filmowych oraz w grupach teatralnych, m. in. w teatrze improwizowanym.
Ewelina Niewiadowska - Wrocław
"Warsztaty teatralne/pantomima"
Ewelina Niewiadowska – aktorka, pedagog, mim, choreograf, instruktorka i reżyserka teatralna, absolwentka Policealnego Studium Aktorskiego przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie (specjalizacja: aktorstwo dramatyczne) oraz Państwowego Pomaturalnego Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy w Ciechanowie (specjalizacja: instruktor teatralny). Ukończyła również studia licencjackie na Uniwersytecie Wrocławskim (kierunek: pedagogika opiekuńcza z terapią) a także pierwszy stopień dramaterapii w Polskiej Szkole Dramaterapii w Warszawie.
Grała na scenie Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Wrocławskiego Teatru Lalek. Przez wiele lat związana z Teatrem Arka we Wrocławiu, gdzie wystąpiła w kilkunastu spektaklach (m.in. wykreowała postać Lady Makbet w „Makbecie” w reż. Renaty Jasińskiej, spektakl pokazywany był na Festiwalu Szekspirowskim w Gdyni) a w 2022 roku wyreżyserowała w Arce spektakl „Antygona w Nowym Jorku” na podstawie dramatu Janusza Głowackiego. Poza Teatrem Arka, współpracowała z grupą teatralną TE-O-KA („Opata” w reż. Jarosława Paczkowskiego obejrzała publiczność wielu festiwali, m.in. kaliskiej La Strady i świdnickiego Festiwalu Teatru Otwartego) oraz Teatrem Artenes (m.in.: zagrała tytułową rolę w „Balladynie”). Była współzałożycielką i reżyserką spektakli Teatru Niebieski Kwiat i Teatru Ruchu i Pantomimy „Imaginacje” oraz Teatru Poruszenie. Zagrała w monodramie „To moja Marilyn Monroe” w reżyserii Krzysztofa Kucharskiego (monodram był pokazywany na wielu festiwalach, m.in.: na Wrocławskich Spotkaniach Jednego Aktora we Wrocławiu, IV Jesiennych Spotkaniach Teatralnych w Polkowicach, Dniach Polskich w Livorno, Wyżynie Teatralnej w Gminie Ruda-Huta) . Pracowała także we wrocławskim Teatrze na Ostrowie, gdzie wykreowała bajkowe role w takich spektaklach jak „Cudaczek - Wyśmiewaczek”, czy „Detektyw Pozytywka”.
Obecnie współtworzy Teatr Mały razem z Adrianem Wiśniewskim we Wrocławiu.
Poza grą na scenie, prowadzi liczne zajęcia teatralne i pantomimiczne. Spod jej skrzydeł wyszło już wielu młodych i utalentowanych aktorów, którzy grają na scenach polskich i zagranicznych.
Arkadiusz Rataj - Warszawa
"Warsztat realizacji dźwięku"
Masz ochotę odkryć świat dźwięku i zgłębić tajniki tworzenia podcastów, audycji, czy produkcji muzyki? To właśnie dla Ciebie! Warsztaty realizacji dźwięku przydadzą się wszystkim zainteresowanym młodym twórcom. Nie musisz być doświadczonym ekspertem, aby wziąć udział – chęć nauki i pasja do dźwięku wystarczą! Podczas warsztatów dowiesz się, czym jest dźwięk i jak przenieść go do komputera. Poznasz tajniki budowy domowego studia, które pozwolą Ci kreować niesamowite dźwięki w zaciszu własnego pokoju. Dowiesz się, na czym polega miksowanie oraz mastering, które sprawiają, że nagrania brzmią profesjonalnie jak z największych hitów! A to nie wszystko! Na koniec warsztatów stworzymy wspólnie zabawne słuchowisko, podczas którego każdy będzie miał okazję zaprezentować swoje nowo nabyte umiejętności. Wyobraź sobie, jak razem tworzymy magiczną historię, a Ty możesz wnieść do niej swój wyjątkowy wkład! To idealna okazja, by wyzwolić swoją kreatywność i dać upust swoim realizatorskim marzeniom.
Aby uczestniczyć w warsztatach w pełni wyposażonym, zachęcam wszystkich do przyniesienia ze sobą swojego laptopa. Dzięki temu będziecie mieli możliwość bezpośrednio praktykować na swoim sprzęcie, co pozwoli Wam jeszcze lepiej opanować techniki produkcji dźwięku. Nie martwcie się, jeśli jeszcze nie macie profesjonalnego oprogramowania – podczas warsztatów przedstawię Wam dostępne darmowe i płatne narzędzia, dzięki którym będziecie mogli od razu zacząć tworzyć swoją własną muzykę i nagrania.
W warsztatach mogą wziąć udział również INSTRUKTORZY.
Arkadiusz Rataj jest artystą, którego twórczość obejmuje muzykę, realizację dźwięku, jak również malarstwo i sztukę cyfrową. Jako gitarzysta, łączy brzmienia instrumentów elektronicznych z klasycznymi, tworząc unikalne kompozycje muzyczne. Inspiracje czerpie z różnych stylów muzyki, co przyczynia się do oryginalności jego twórczości. W 2019 roku
wydał swoją pierwszą solową płytę, z którą koncertował m.in. w Warszawie, Sopocie i Kaliszu, prezentując publiczności swoje wyjątkowe brzmienia. W latach 2020-2022 Arkadiusz Rataj współpracował z warszawskim Konserwatorium Muzycznym, angażując się w realizację transmisji online koncertów. Od 2021 roku współpracuje z utalentowaną sopranistką Jolantą Sipowicz, tworząc m.in. wideoklip o nazwie "Kamień Ziemi", występując w audycji radiowej "Otwarty mikrofon" w Radiu Nowy Świat, a w 2023 roku odbyła się premiera monodramu pt. "Po drugiej stronie ciszy" Jolanty Sipowicz, w którym Arkadiusz Rataj stworzył aranżacje muzyczne spektaklowych piosenek.
- Strona SoundCloud: https://soundcloud.com/arekrataj
- Strona Facebook: https://www.facebook.com/arekratajart/
Michał Łysiak - Lublin
"Warsztaty aktorskie / improwizacji teatralnej"
Michał Łysiak - aktor teatralny i Kabaretowy. Od 2002 roku na scenie, począwszy od teatru studenckiego, poprzez rozmaite projekty i działania teatralne, aż po kabaret, a dokładniej rzecz biorąc Kabaret Świerszczychrząszcz, w którego składzie występuje od 2007 roku, odnosząc przy tym znaczące sukcesy w postaci wielu wygranych festiwali, w tym tych najbardziej prestiżowych (PAKA, Zielonogórski Festiwal Kabaretu i sporo innych). Od 2010 roku nieśmiało (choć z rosnącym impetem) próbujący swoich sił w improwizacji teatralnej, co z początkiem 2015 roku zaowocowało zawiązaniem takiego a nie innego składu Poławiaczy! W zespole jest głosem zdrowego rozsądku, który stara się powstrzymywać kolegów przed szalonymi próbami prezentowania przed publicznością gier improv, które właśnie zostały wymyślone, a których większość składu nie zna, albo nie było okazji ich przećwiczyć. Pod tym względem – zazwyczaj bez sukcesów.
Warsztaty z Improwizacji Praktycznej (improwizacji scenicznej, kabaretowej, komediowej). Jeden trener na maks. 25 osób. Warsztat dynamiczny złożony z działań fizyczno-umysłowych w formie krótkich zabaw indywidualnych i grupowych. Minimum teorii, maksimum praktyki. Uczymy przez zabawę. Bawimy się ucząc. Dobra zabawa i swobodna atmosfera pozwalają w szybki sposób zdobyć podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji, aktywnego słuchania, opowiadania, prezentacji oraz współdziałania - czyli części składowych improwizacji jako takiej - to z kolei wpływa na podwyższenie efektywności pracy człowieka i w życiu prywatnym i zawodowym. W możliwie krótkim czasie rozwijamy spontaniczność, kreatywność, pewność siebie i odwagę proponowania własnych pomysłów.
Damian Grzywna - Świerże
„Przestrzeń uliczna / aktor w nowej roli.”
Damian Grzywna państwowy Instruktor Sportu i Rekreacji – specjalność Samoobrona. KMCS International Instructor Level II. Instruktor Federacji CEK&KMA – stopień - Balck Belt I Dan Krav Maga. Instruktor strzelectwa sportowego federacji CEK&KMA. Uczestnik/Organizator wielu seminariów i szkoleń z zakresu: Survival/Bushcraft. Miłośnik militariów i uczestnik szkoleń o charakterze dywersyjno/zaczepnym w wypadku zaburzenia funkcjonowania podstawowych struktur państwowych.
Informacja: Warsztaty poprowadzone są w w taki sposób by wiek i poziom sprawności fizycznej nie mogły mieć przeciwskazań do uczestnictwa.
Przestrzeń uliczna – aktor w nowej roli.
„Kocha się prawdę zwłaszcza w czasach, kiedy wszystko jest fałszywe; kiedy zepsucie jest ogólne, teatr jest najczystszy.”
Denis Diderot
Aktor w historii jak i dziś powinien być pewnego rodzaju powiernikiem prawdy… Tworząc sztukę, rolę czy jakikolwiek happening - opisuje jakiś fragment otaczającej nas wszystkich rzeczywistości. Nieodłączną konsekwencją bycia aktorem jest nieustająca ocena widzów. Czasem ocena może być przychylna, innym razem krytyczna i każda z nich jest dobra – jeśli konstruktywna.
Teatr to nie tylko piękny budynek i scena - czasem to: starówka, deptak czy przejście podziemne… Krytyka, a w zasadzie krytykujący nie zawsze też wiedzą jak krytykować konstruktywnie, a jak tego robić się nie powinno.
Tym być może przydługim wstępem zapraszamy na warsztaty z zakresu zagrożeń i metod zapobiegania sytuacjom niebezpiecznym w momentach gdy spotkamy się w przestrzeni ulicznej z osobami, które nie mając często wiele do powiedzenia – mówią lub czynią zbyt wiele.
W dzisiejszych czasach człowiek wyrażający głośno swoje zdanie narażony jest na całą masę zagrożeń, gdzie hejt i wyśmianie mogą być jednymi z najmniej dotkliwych. Przeznaczeniem aktora jest jednak mówić, rysować i malować absurdy świata zmuszając tym do myślenia społeczeństwo…
Jak robić to bez strachu i nie tracąc pewności siebie? Do zobaczenia na warsztatach!
Festiwal Wyżyna Teatralna jest objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego