Wyżyna Teatralna 2022

Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów

"Wojna to pokój.
Wolność to niewola.
Ignorancja to siła."
George Orwell, Rok 1984

 

Dołącz do wydarzenia na Facebooku

 


WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE


 Szymon Jachimek 
recital piosenki kabaretowej
„Z dala od tonacji”

 

 

Recital piosenki kabaretowej w szlachetnym znaczeniu tego słowa. Zatem: bez przebieranek i parodii radiowych hitów, za to z dobrym tekstem i muzyką, a przede wszystkim z szacunkiem dla inteligencji widza.

Szymon Jachimek do 2014 roku był członkiem Kabaretu Limo. Po zakończeniu działalności formacji zajął się improwizacją komediową i pisaniem sztuk teatralnych. Można go oglądać w „Szkle kontaktowym” w TVN24, a a także na scenie - w recitalu pełnym autorskich piosenek kabaretowych, które lekko, z dala od poważnych tonacji, opisują naszą rzeczywistość. A biorąc pod uwagę umiejętności wokalne Szymona, również od tonacji muzycznych może być zachowany pewien dystans.

Ratowaniem aspektu muzycznego, ba, wynoszeniem go nad poziomy, będzie się zajmował pianista Hubert Świątek, twórca muzyki teatralnej i filmowej. Współpracował m.in. z Marylą Rodowicz, Krystyną Prońko i Zbigniewem Wodeckim, występował w radiu, telewizji i youtube :)

 


SPEKTAKLE


 PWUNSBK i Magdalena Bochan-Jachimek 
Mosty/Gdynia
„Nigdy Dość”

 

 

Spektakl zrealizowany i wyprodukowany przez
Grupę Teatralną „Pomarańcze w Uchu na Skarpie bez Kartki” oraz Magdalenę Bochan-Jachimek

Reżyseria: Karol Barcki, Magdalena Bochan-Jachimek
Scenariusz: Karol Barcki, Magdalena Tomaszewska
Konsultacje: Karolina Celmerowska, Marek Kościółek
Projekt plakatu/elementy graficzne: Marcin Salwin, Klaudia Szłapka
Reżyseria oświetlenia: Paweł „Kofej” Dowejko

Występuje: Magdalena Bochan-Jachimek

NIGDY DOŚĆ - Witajcie w Paradajsie! Jesteśmy jednym z najlepszych wyborów na rynku second-hand. Sprowadzamy to, co trendy, fancy, pretty i dressy, a new school i old school są dla nas równie ważne. Każdy, kto do nas zajrzy, znajdzie coś dla siebie! W Paradajsie zawsze możecie spodziewać się najnowszych krzyków mody i zabójczych stylówek! U nas poczujesz się jak u dobrych znajomych na lampce wina, bo nie tylko sprowadzamy, ale doradzamy i prezentujemy - by Twoje zakupy bez cienia wątpliwości sprawiły radość i satysfakcję! Uśmiechnięci dajemy rzeczom drugie życie, wy bawicie się znakomicie, a razem nigdy nie mamy dość!

Informacje o twórcach:

Magdalena Bochan-Jachimek - aktorka (współpracująca m.in. z Teatrem BOTO, Gdyńskim Centrum Kultury), improwizatorka, instruktorka teatralna, reżyserka, producentka. A także magister inżynier ochrony środowiska. Współczesna kobieta renesansu. Prowadzi różnorakie warsztaty, grupę teatralną "W Kaczych Butach", autorskie imprezy Teatrzyk Bezwstydny oraz Teatrzyk Młodego Artysty, a bywa, że i Konferencję Rybną. Produkuje spektakle, w których gra. Ale gra nie tylko w tych, które produkuje. Jej drugi monodram „Złota Rybka przed 40-tką” jest również jej debiutem dramaturgicznym. Szydełkuje, maluje, czasem zrobi stolik. A, i wydała podręcznik do zajęć teatralnych.

Grupa Teatralna Pomarańcze w Uchu na Skarpie bez Kartki - powstała w lutym 2006 roku w Goleniowie z inicjatywy Karola Barckiego (zachęconego przez Daniela Jacewicza i Marka Kościółka), od tamtego czasu zrealizowała: 35 spektakli oraz ok. 16 happeningów i ok. 20 performance, występując łącznie około 300 razy w całej Polsce. Była inicjatorem kilku festiwali: Ofensywa Teatralna (7 edycji, Poznań), Bez Kurtyny (5 edycji, Gniezno), Liga Teatrów Studenckich (2 edycje, różne miasta), Wielkopolska FAMA (3 edycje, Poznań) i wielu pomniejszych jednorazowych działań, pomagała również innym grupom w realizacji ich wydarzeń oraz jest jednym z założycieli Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej. Współpracowała przy projektach/spektaklach z: ZOT, Teatr Krzyk, Teatr Brama, Teatr Kingdom of Curvy Fork, Teatr 6 i Pół, Marcin Zarzeczny, Teatr Terminus A Quo, Teatr Ósmego Dnia, Teatr Hesperydy, Wydawnictwo DramEdition. Członkowie Pomarańczy od początku przejawiali odmienne teatralnie skłonności poszukując własnego stylu wypowiedzi w teatrze. Kiedyś napisano o nich: „Możliwe, że to jedna z nielicznych dzisiaj grup ludzi, którzy wciąż marzą o jedności bytu zwanego sztuką niezależną. Oni naprawdę wierzą w teatr dla zwykłych ludzi robiony właśnie przez zwykłych ludzi.".

Specjalne podziękowania dla: Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna, Teatr Kana, Teatr Krzyk, Teatr Brama, Goleniowski Dom Kultury, Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Dofinansowano ze środków przeznaczonych na działalność Zachodniopomorskiej OFFensywy Teatralnej w ramach programu "ZOT pobudza do działania 2021"

Czas trwania: 50 minut.
Premiera: 10 października 2021 r.


 Teatr Krzesiwo 
Warszawa
„Krokodyl”

 

  

Reżyseria: Ryszard Polaszek,
Scenariusz: Ryszard Polaszek,
Scenografia: Zespół,
Choreografia: Zespół,
Dźwięk: Filip Polaszek,

Występują: Anna Borysiak, Oliwia Idziak, Adam Franiak, Roman Franiak, Paweł Jaworski, Leszek Nurzyński, Michał Orchowski, Eryk Ozimek.

Teatr Krzesiwo to sceniczne połączenie młodości i jeszcze większej młodości. Zespół powstał w 1992 roku w Warszawie w OSW im. Dr Zofii Galewskiej. Grupa w swojej twórczości dąży do jak najczystszej formy teatru, w którym największą rolę odgrywa słowo. Stąd też oszczędność rekwizytów i całkowity brak scenografii. Wyobraźnię widzów pobudzają obrazowe, przesycone emocjami dialogi, które w połączeniu z wykrzesaną przez aktorów ekspresją tworzą energetyczną nić porozumienia na linii widownia-scena.
Krzesiwo bazuje wyłącznie na autorskich scenariuszach. Wszystkie napisał opiekun grupy – Ryszard Polaszek. „Krokodyl” jest szesnastym w jego dorobku.

Gdzie leży granica pomiędzy tym co widzimy, a tym w co wierzymy? Jak przypadkowe spotkanie może zmienić całe nasze życie? „Krokodyl”, to prosta historia w stylu amerykańskiego kina lat 40. I 50., okraszona nutką abstrakcji.
Niespełniony reżyser i jego alter-ego tworzą scenariusz, w którym historia miłosna łączy się z wątkiem kryminalnym, którego źródłem są trudne relacje rodzinne. Ale gdzie w tym wszystkim jest tytułowy krokodyl?

Czas trwania: 40 minut.
Premiera: 19 marca 2019 r.


  Teatr NOTOCO Senior 
Kraśnik
„Sztetl Kraśnik”

 

  

fot. Grzegorz Żak

Reżyseria: Monika Nitkiewicz-Mitrut,
Scenariusz: Monika Nitkiewicz-Mitrut i zespół,
Scenografia: Monika Nitkiewicz-Mitrut,
Choreografia: Monika Nitkiewicz-Mitrut i zespół,
Opracowanie muzyczne / Dźwięk: Monika Nitkiewicz-Mitrut,
Reżyseria światła: Monika Nitkiewicz-Mitrut,

Występują: Zofia Drozd, Kazimiera Hałabis, Teresa Kawęcka, Grażyna Krawczyk, Barbara Lichwa, Stanisława Matyse, Barbara Pulikowska, Halina Sobczyk.

Amatorski Teatr NOTOCO, założony i kierowany przez Monikę Nitkiewicz - Mitrut, działa w CKiP od 2011 r.; skupia grupy dziecięce, młodzieżowe i seniorów. Tworzy spektakle autorskie w oparciu o doświadczenia, przeżycia i pomysły uczestników. Odwołuje się do aktualnych dla danej grupy wiekowej problemów społecznych, często trudnych i stanowiących tabu, takich jak wykluczenie, problemy psychiczne, trudne relacje międzypokoleniowe czy molestowanie. W swojej działalności odwołuje się do estetyki teatru alternatywnego, łącząc elementy wizji, ruchu, tańca i teatru plastycznego.

Grupa NOTOCO Senior istnieje od 2018 roku. Ma na swoim koncie spektakle: „Byłam, jestem, chciałabym...”2018r., Starodzieje”2019r. i „Biel/fundacja”2021r. „Sztetl Kraśnik” to czwarty spektakl zespołu.

„Sztetl Kraśnik” to podróż w przeszłość do miejsc, których już nie ma, a jeżeli są, to nie wyglądają jak kiedyś. Jest on też współczesnym spojrzeniem na ludzi, którzy jeszcze kilkadziesiąt lat temu współtworzyli społeczność naszego miasta. Razem z bohaterkami zaglądamy do ich przedwojennych domów, dotykamy tradycji, doświadczamy rodości i utraty, bo sztetla już nie ma... „I tak w każdy piątkowy wieczór zapalały się szabasowe świece w połowie domów w przedwojennym Kraśniku. Dzisiaj trudno odnaleźć ślady tamtego życia, z dawnej dzielnicy żydowskiej nie zostały nawet ruiny. Spacerując ulicami możemy się tylko zastanawiać, czy pozostał ktoś z żydowskiej społeczności miasta. Może ktoś wie coś na ten temat?”
W spektaklu wykorzystano, w formie cytatów lub inspiracji, fragmenty książek: ”Hania, Rosa, Talila. Historie kraśnickich Żydówek” - Mariusza Bieńka; „Skarby” - Patrycji Dołowy; „Na krawędzi chaosu” - Krystyny Modrzewskiej.
Konsultacja merytoryczna – Magdalena Pulikowska

Czas trwania: 40 minut.
Premiera: 20 maja 2022 r.


  Teatr Straszydełka / Teatr Poezji ŁOK 
Ulan-Majorat / Łuków
„Z SOBOTY NA NIEDZIELĘ...” 

  

Reżyseria: Sławomir Żyłka,
Scenariusz: Sławomir Żyłka,
Scenografia: Sławomir Żyłka,
Autorzy tekstów: Olga Tokarczuk, L.J. Kren, Maria Konopnicka i inni.

Występują: Julia Osiak, Lena Aleksandrowicz, Wiktoria Czyżak, Anna Lipińksa, Natalia Polikowska, Mikołaj Niedziela.

Teatr Straszydełka i Teatr Poezji ŁOK to grupa, która powstała równocześnie z pomysłem na spektakl poetycki "Z soboty na niedzielę..." Trudo więc mówić o suckesach grupy, indywidualnie każdy z uczestników ma na swoim koncie wiele miarodajnych sukcesów wojewódzkich a nawet ogólnopolskich.

"Z SOBOTY NA NIEDZIELĘ..." to steatralizowany montaż poetycki w wykonaniu połączonych sił recytatorsko-aktorskich Teatru Straszydełka i Teatru Poezji ŁOK. Jest to spektakl o trudach stworzenia świata ale i o jego współczesnej kondycji. Spotykają się tu teksty Olgi Tokarczuk i Marii Konopnickiej - okazuje się , że to literackie koleżanki. Spotykają się młodsi i bardziej doświadczeni wykonawcy... wydaje się, że potrafią bawić się swoją grą a także wzbudzić uśmiech widza.

Czas trwania: 20 minut.


 Jerzy Kałduś 
Lublin
„Czyścibut Dziadek” 

 

 

Reżyseria: Jerzy Kałduś,
Scenariusz: Jerzy Kałduś na podstawie tekstu Waldemara Kosińskiego,
Scenografia: Jerzy Kałduś,

Jerzy Kałduś to aktor amator Teatru Jednego Aktora z 40 letnim stażem, który specjalizuje się w monodramach. Mówi, że całe życie bawi się w aktorstwo, a wybrał monodram, bo dzięki niemu ma bliski kontakt z widzem. Był wielokrotnie nagradzany za swoje kreacje. Od początków działalności gra w Teatrze Seniora Michała Zgieta.

Czyścibut Dziadek - Poznań. Peerelowska rzeczywistość, w której próbuje się odnaleźć jeden z ostatnich przedstawicieli zawodu czyścibuta. Z opowieści o pastach do butów, sposobach konserwacji obuwia i klientach – tych przedwojennych i aktualnych – wyłania się obraz zmieniającej się rzeczywistości. Bohater pozostaje wierny swojej profesji, mimo to, że z każdym dniem ma coraz mniej klientów i sił, by wynosić skrzynki ze swoimi narzędziami na ulicę.
Monodram Jerzego Kałdusia powstał na podstawie reportażu Waldemara Kosińskiego „O pucybucie, który nie został milionerem” ze zbioru „W dół do nieba” wydanego w 1979 r.

Czas trwania: 45 minut.
Premiera: Październik 2021 r.


 Adam Sokolnicki
Głębokie
„Cafe Nadzieja”

 

Reżyseria: Adam Sokolnicki,
Scenariusz: Adam Sokolnicki,

Adam Sokolnicki - Pedagog, instruktor teatralny, aktor, wychowawca trudnej młodzieży, animator kultury, konferansjer, laureat konkursów poetyckich, społecznik. Autor wielu scenariuszy, założyciel teatru Duet Męski Bez Nazwy. Absolwent UMCS Lublin oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego z dziedziny teatru. Wieloletni przyjaciel Teatru OKO oraz festiwalu Wyżyna Teatralna. Z Adamem związana jest też pewna legenda, w której znajduje się słowo: "Łoś ;)".

Cafe Nadzieja - Wynik doświadczeń, obserwacji , przemyśleń mężczyzny wieku średniego. Żyjąc dwadzieścia parę lat u boku jednej kobiety, mając dzieci, przychodzi chwila refleksji. Czy jest jej z nim dobrze? Czy uczynił wszystko, by mogła być z nim szczęśliwa? Bohater tego monodramu nie zadaje sobie takich pytań. Jest skupiony wyłącznie na sobie. Zona nie wytrzymuje presji i wyrzuca go z domu. Pozostawiony bez najbliższych, nie daje sobie rady z codziennym funkcjonowaniem. Postanawia odzyskać najbliższych. Czy uda się to Andrzejowi- zobaczymy już niebawem na Wyżynie Teatralnej w Rudce.

Czas trwania: 30 minut.
Premiera: Wrzesień 2007 r.


GOSPODARZE


 Teatr OKO
Ruda-Huta
„Topiel”

 

 

Fot. Robert Wróblewski

 Scenariusz i reżyseria: Marcin Woszczewski


Występują: Aleksandra Honory, Natalia Wróblewska, Dominika Zawiślańska, Przemysław Biernacki, Przemysław Borkowski, Jakub Zwolak

Teatr OKO – założony w 2006 roku przez Marcina Woszczewskiego. Jak dotąd ma na swoim koncie ponad dwadzieścia premier. Spektakle niejednokrotnie zauważone i nagrodzone zarówno na scenie lokalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej.
Spektakle Teatru OKO powstają w oparciu o własne scenariusze. Inspiracjami stają się obserwacje otaczającego nas świata, ludzi, zdarzeń czy sytuacji do których przywykliśmy, a nie do końca są one w porządku. Teatr OKO to też „Wyżyna Teatralna” - ogólnopolski festiwal teatrów niezależnych. Organizowany w Rudce (Gmina Ruda-Huta) cyklicznie od 2009 roku (zawsze w okolicach pierwszego weekendu sierpnia).

„Topiel” swoją premierę miał w 2008 roku, natomiast aktualna grupa po raz pierwszy zagrała ten spektakl 14 maja 2022 r.
„Problem narkomanii przedstawiany w różny sposób - w „Topielu" jako społeczny, dotykający zwykłych ludzi. Tytułowy Topiel ściąga na dno. Ale czy na pewno? Myślę, że on trzyma mocno za rękę tych, którzy jeszcze stoją nad przepaścią i próbuje wyciągnąć z niej ludzi, którzy już w nią wskoczyli...”

Fragment recenzji autorstwa Anny Szwalikowskiej.

Czas trwania: 35 minut.
Premiera (w obecnym składzie): 14 maja 2022 r.


  MMS impro
Ruda-Huta
„MMS PA 3”

  

 Scenariusz: W_ _ 2
Reżyseria: _ M _ _ _ 3

Występują: M_ _ _ i _,  _ a r _ _ _, S _ _ m _ _  i  G_ ś _ i _. 

Impro rządzi, impro radzi, impro nigdy Cię nie zdradzi. Trzymająca w napięciu opowieść rodem z kina na zasadzie ktoś komuś coś, a ten ktoś nic. Wtedy nic komuś coś, tylko kto? 

Na trasie pomiędzy „bramą wyjazdową z Wyżyny Teatralnej” a drogą krajową nr 816 padł pomysł stworzenia grupy improwizacji teatralnej. Autem marki Ford Mondeo, koloru granatowego o numerze rejestracyjnym LCH 49821 przemieszczało się trzech związanych wspólnym oglądaniem pokazu impro w wykonaniu Poławiacze Pereł Improv Teatr mężczyzn: Marcin Nawrocki, Szymon Woszczewski i ja, Marcin Woszczewski. Mniej więcej w połowie trasy z moich ust padło takie pytanie: „Chłopaki, a może my założymy grupę improwizacji teatralnej?” Marcin i Szymon odpowiedzieli twierdząco, niemniej jednak Marcin był bardziej dociekliwy i zapytał: „a jak się nazwiemy?” Wówczas odpowiedziałem „MMS” tak po prostu od imion, żeby nie zapomnieć. W odpowiedzi usłyszałem „aha, jak tak to dobrze”. I tak, wyjeżdżając na 816 wyruszyliśmy w podróż po krainie impro.
Po przemyśleniach i krótkiej debacie do nazwy „MMS” dołożyliśmy magiczne, branżowe słowo, którego nauczyliśmy się na pamięć: „impro”.

Czas trwania: 61 minut.
Premiera: 6 sierpnia 2022 r.


Festiwal Wyżyna Teatralna jest objęty Honorowym Patronatem zespołu 


Festiwal Wyżyna Teatralna jest objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego 


Wyżyna Teatralna 2022
Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów
Zadanie współfinansowane ze środków Samorządu Powiatu Chełmskiego

Joomla templates by a4joomla