Wyżyna Teatralna 2025
Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów
OSOBOWOŚĆ FESTIWALU
Daniel Salman
"Marzyciel"
Fot. Andrzej Jaroszek
Daniel Salman, czasem w formie komediowej, stand-upowej, a czasem w pełni dramatycznej, snuje opowieść o teatrze. Aktor korzysta z bogactwa stylów teatralnych, wykorzystuje nowoczesne media, tworzy kameralną atmosferę, przełamując granicę między sceną a widownią. W jednej chwili widzowie znajdują się w teatrze 20-lecia międzywojennego, żeby za moment przenieść się do współczesności i porozmawiać o priorytetach i znaczeniu teatru oraz o jego sile oddziaływania na człowieka.
Kto pamięta o Juliuszu Osterwie? W teatrze - wszyscy, a poza nim? Nieliczni. Postać historyczna, zasłużony reformator polskiego teatru, jeden z najwybitniejszych aktorów polskiej sceny. Człowiek z krwi i kości, zmagający się z codziennością artysta, pełen rozterek, pragnień, wątpliwości i wizji. Marzyciel, który pokazuje, że warto dążyć do obranego celu, nawet gdy droga jest trudna i wyboista!
Jest to postać fascynująca i skomplikowana: aktor społecznik, mistyk, pedagog, wizjoner. Życiorys Osterwy jest sam w sobie barwną opowieścią. Jej bohater, popularny, odnoszący sukcesy w teatrach krakowskich i warszawskich, młody, przystojny aktor poświęca większość swojego czasu i energii na stworzenie własnego teatru - laboratoryjnego teatru Reduta. Teatr ów stanowi zaprzeczenie ówczesnych praktyk i nie mieści się w tym, co dzisiaj nazwalibyśmy głównym nurtem życia kulturalnego. Osterwa pragnął zreformować teatr, wprowadzając nowy etos pracy – zespołowej i odpowiedzialnej. Traktował zawód aktora jako misję i niemalże kapłańską.
Osterwa chciał wykluczyć teatralną sztampę i bylejakość. Czy to zamierzenie mogło się udać? Czy dzisiaj idee Osterwy są przestarzałe czy nadal zaskakujące i szokujące?
Czy Osterwa to szaleniec czy śmiały reformator? Chcemy przyjrzeć się Osterwie człowiekowi – aktorowi, mężowi, ojcu i spróbować zanurzyć się – choćby przez godzinę – w jego artystycznej wizji.
DANIEL SALMAN - absolwent wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Od 2011 roku w zespole Teatru im. J. Osterwy w Lublinie. Występował także na deskach stołecznych teatrów: Powszechnego, Współczesnego, Narodowego i Roma. Grał w popularnych filmach i serialach m.in "Kobiety Mafii 2", „Barwy szczęścia”, „Dziewczyny ze Lwowa” czy ”Na Wspólnej”.
Laureat Złotej Maski 2019 za rolę tytułową w spektaklu "Pinokio" Carla Collodiego w reżyserii Jakuba Roszkowskiego. Wyróżniony również Nagrodą Kulturalną Województwa Lubelskiego i Nagrodą Okolicznościową Prezydenta Lublina z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. (źródło: www.teatrosterwy.pl)
Czas trwania: 70 minut.
Premiera 17.11.2024
Uwaga!!! na ten spektakl obowiązuje indywidualna rezerwacja miejsc (ilość ograniczona).
Rezerwacji dokonujemy telefonicznie pod numerem: 573 292 666.
TEATRY I SPEKTAKLE
Caryl Swift – Słupsk
"Matka Mejra i jej dzieci"
Reżyseria: Stanisław Miedziewski
Scenariusz: Caryl Swift, Stanisław Miedziewski
Caryl Swift w monodramie „Matka Mejra i jej dzieci” wciela się w postać tytułowej Mejry. Tekst powstał na podstawie reporterskich relacji Wojciecha Tochmana (Jakbyś kamień jadła) i Ryszarda Bilskiego (Urodziłam się z łopatą), dotyczących masakr popełnionych w imię „czystek etnicznych” podczas wojny na Bałkanach, w latach 1992-95.
Inspiracją dla owego spektaklu była postać dr Ewy Klonowskiej, urodzonej we Wrocławiu, jednej z najwybitniejszych przedstawicielek medycyny sądowej na świecie i członkini Amerykańskiej Akademii Nauk Sądowych, która dostarczyła też część wykorzystanego w monodramie materiału. Dr Klonowska od ponad 15 lat wydobywa ludzkie szczątki z niezliczonych grobów rozsianych po całej Bośni. Metodycznie pracując po kilkanaście godzin dziennie, oddziela drobne kostki dzieci od kości nastolatków i dorosłych dopasowując każdą z nich do pozostałych. Z wydobytych bezładnych stosów szczątków odtwarza zwłoki ludzi, które zwraca rodzinom. Jest ona kluczem do połączenia zmarłych z żywymi.
Tytułowa Matka Mejra, muzułmanka z Bośni, która w roku 1992 straciła podczas tej wojny syna i córkę, towarzyszy doktor Ewie z codzienną pomocą, nacechowaną jednak permanentnym oczekiwaniem na odnalezienie szkieletów swoich najbliższych.
Monodram „Matka Mejra i jej dzieci” rzuca światło na heroiczną „walkę z żywymi o prawa zmarłych”. Traktuje o naszej bezgranicznej pamięci o najbliższych, ale też o potrzebie złożenia ich w grobie i uwolnieniu się od żałoby. Spektakl ten jest wołaniem o sprawiedliwość wobec niewinnych, wobec ofiar i zapomnianych. Mówi o okrucieństwach popełnianych dawniej i obecnie na całym świecie, a nam żyjącym we Wspólnej Europie, przypomina też o demonach kryjących się w dziejach naszego kontynentu.
CARYL SWIFT urodzona w Farnborough (Wielka Brytania) aktorka, tłumaczka, animator kultury, od ponad dwudziestu lat mieszka w Polsce.
W 1985 ukończyła Uniwersytet Walijski w Aberystwyth, Wydział Teatru, Filmu i Telewizji (aktorstwo, reżyseria). Od początku lat ’90 aktorka współpracuje z wybitnym reżyserem Stanisławem Miedziewskim (Słupski Ośrodek Teatralny RONDO, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku, Kompania Banda Oszustów). W latach 2005-2007 aktorka i asystent reżysera w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, gdzie była również koordynatorem współpracy zagranicznej teatru. W 2005 zagrała też roku w Teatrze Off-deBicz w Sopocie. Zrealizowała trzy monodramy „Kalamarapaksa”, „Ćma” i „Matka Mejra i jej dzieci”. Aktorka ma swym koncie role w serialach telewizyjnych i reklamach. Caryl Swift jest również autorką wielu przekładów dla teatrów i aktorów (m.in. Teatr KANA, Ewa Kasprzyk, dla Festiwalu Teatralnego Divadlo w Nitrze na Słowacji, Marcin Bortkiewicz, Wioletta Komar, Teatr Cogitatur). Współpracuje też aktorami pomagając im ulepszyć odegranie jej przekładów w języku angielskim. Dzięki zachowaniu – w przekładzie – niuansów rytmu, tonu i emfazy oryginału, wynikiem takiej współpracy są bardzo pozytywne recenzje i prestiżowe nagrody, m.in. Fringe First oraz Critics’ Award na Edinburgh Fringe Festival (“Noc”, Teatr KANA) oraz w 2011 roku Best Actress (“Diva”, Wioletta Komar) i Best International Show (“Patty Dyphusa”, Ewa Kasprzyk) na United Solo Festival na Broadway’u w Nowym Jorku.
NAGRODY ZA DZIAŁALNOŚĆ AKTORSKĄ: wyróżnienie na Festiwalu Teatru Jednego Aktora w Toruniu (1994), XXXVII Ogólnopolski Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2002 – Nagroda Marszałka Województwa Zachodnio-Pomorskiego, Ogólnopolski Festiwal Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim (2002) – Grand Prix, Festiwal Formy Teatralne w Warszawie (2002) – Grand Prix, Nagroda Specjalna Jury 44 Kaliskich Spotkań Teatralnych (2004), Międzynarodowy Festiwal Teatralny w Mogilewie na Białorusi – Grand Prix (2007). Nagroda I stopnia Prezydenta Miasta Słupska za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Rondo w Słupsku (2005).
Premiera: 06.01.2012
Czas trwania: 50 minut
Teatr Nemno, Rzeszów
"Żyć"
Reżyseria: Henryk Hryniewicki
Scenografia: Henryk Hryniewicki
Muzyka: Henryk Hryniewicki
Pusta scena, a na niej nadnaturalnych rozmiarów anonimowa dupa. Zderzeni z tym niezwykłym, zawłaszczającym przestrzeń sceny rekwizytem, dwie pacynki i animator zostają zmuszeni do skonfrontowania się z rzeczywistością i zdefiniowania raz jeszcze swojego miejsca w świecie. W ten sposób niewyszukana metafora przegranego życia daje początek rozpisanej na trzy głosy opowieści o ludziach z marginesu społecznego: ich problemach, niespełnionych marzeniach, filozofii, etyce postępowania. A także, a może przede wszystkim, przyjaźni, lojalności i potrzebie bliskości.
Czas trwania: 60 minut
GOSPODARZE
Teatr OKO, Ruda-Huta
"Buraki"
Reżyseria: Marcin Woszczewski
Scenariusz: Marcin Woszczewski i Teatr OKO
Występują: Marcela Dąbrowska, Aleksandra Honory, Karolina Szwalikowska, Dominika Zawiślańska, Przemysław Borkowski, Marcin Nawrocki, Jakub Zwolak.
"Buraki" to już trzydziesta premiera Teatru OKO, który nieprzerwanie działa od 2006 r. i za każdym razem dostarcza swoim odbiorcom refleksyjnych doznań. Czy tym razem będzie inaczej? Sprawdź to.
Uśmiech, śmiech i zabawa to podstawa każdej relacji, gdy do tego dołączymy reality show i połączymy z teatrem to jest szansa, że zbudujemy gigantyczną, przepełnioną zwrotami akcji, wielowątkową relację z Wami! "Buraki" to pryzmat przestrzeni, w których porusza się każdy z nas na co dzień. Bohaterowie to krzywe zwierciadło każdego z nas. Fabuła to brawurowa podróż w stronę zapomnienia od codzienności, logiki na rzecz dobrej zabawy.
Teatr OKO, Ruda-Huta
"Jednostka RELOADED"
Scenariusz i reżyseria: Marcin Woszczewski
Występują: Marlena Fedoruk, Kinga Panas, Zofia Sołtys, Marcelina Szarpak, Aleksandra Wójtowicz, Gabriel Nadolski, Michał Nadolski, Igor Psuja, Julian Sawić.
„Jednostka RELOADED” to spektakl, który koncentruje się na jasno określonej tematyce. Nowa, odświeżona wersja w dalszym ciągu drąży temat nieco innego spojrzenia na świat wirtualny. Nieważne, czy to jest smartfon, tablet czy komputer. Ważne ile czasu przy nim spędzacie myśląc, że robicie to dla przyjemności i odpoczynku. Zadaniem spektaklu NIE JEST całkowite zniechęcenie, lecz zwrócenie uwagi na ile to urządzenie jest narzędziem, a na ile bezwzględnym pożeraczem czasu. „Jednostka RELOADED” ubrana jest w fabułę, której z pozoru nie widać. Spektakl może wciągać, bawić, śmieszyć, ale finalnie prowadzi do refleksji, która dotyczy każdego z nas - bez względu na wiek. Czas pokazał, że tematyka, której podjęliśmy się budując ten spektakl niemalże dziesięć lat temu, jest nadal aktualna. Mało tego - wymaga "ponownego załadowania" i kolejnej wyprawy naprzeciw technologicznym uzależniaczom. Natomiast samo słowo "Jednostka" ma wiele znaczeń, a ile z nich znajdziecie Wy? - oglądając spektakl.
Marcin Woszczewski
Premiera: 03.05.2016 r.; wznowienie 15.06.2025 r.
Czas trwania: 25 minut
MMS impro, Ruda-Huta
"The End"
Reżyseria: gorąca publiczność Wyżyny Teatralnej
Obsada: Marcin Woszczewski, Marcin Nawrocki, Szymon Woszczewski, Aleksandra Honory, Przemysław Borkowski, Jakub Zwolak itp.
- Improwizowane produkcje teatralne.
Nasze spektakle/pokazy są w 99.9 procentach improwizowane, pozostałą cząstkę otrzymujemy od publiczności. Na bazie jednego słowa, hasła, frazy tworzymy tu i teraz nową rzeczywistość. To od widza zależy czy wykreowany przez nas świat będzie bajkowy, baśniowy, kryminalny czy science fiction. My go stworzymy dla Was, może nieco abstrakcyjnie, ale na pewno z dużą porcją humoru. Opieramy się na interakcji z widzem, który szybko przenika do współtworzonego świata.
REKLAMA! W naszej ofercie znajdziecie zarówno krótkie, jak i długie formy improwizacji teatralnej, od krótkich etiud do niemalże pełnowymiarowych spektakli. Wszystko powstaje na oczach widza, bez scenariusza, w oparciu o sugestie publiczności i naszą wyobraźnię. Wystąpić możemy niemalże wszędzie i przy każdej okazji. Przestrzeń również nie stanowi problemu, mogą to być domy kultury, restauracje, puby, sale widowiskowe, plenery, szkoły itp.
Premiera: 2 sierpnia 2025 r.
Czas trwania: 66,6 minuty.
Informacje:
Festiwal Wyżyna Teatralna jest objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego