Drukuj

Wyżyna Teatralna 2023
Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów

Moc/Energia/Zasilanie


OSOBOWOŚĆ FESTIWALU


Daniel Olbrychski

"One man show"


fot. Artur Szczukiewicz

"One man show" Daniela Olbrychskiego zawiera ulubione wiersze aktora, (Norwid, Mickiewicz, Lechoń, Tuwim, czasem Wysocki i Okudżawa), opowieści o przyjaźniach z wielkimi tego świata, rozmowy o otaczającej nas rzeczywistości. Tematy są inne w każdym programie, zależą od nastroju, pogody, oczekiwań publiczności, ostatnich wydarzeń.

Daniel Olbrychski
Jeden z najbardziej znanych i cenionych aktorów w Polsce i za granicą. W latach 1963-1964 występował w Telewizyjnym Studio Młodych, którym kierował Andrzej Konic. Zanim rozpoczął studia w PWST w Warszawie zadebiutował na srebrnym ekranie w filmie „Ranny w lesie”. Od 1969r. Występował na scenie teatralnej w Teatrze Powszechnym i Teatrze Narodowym w Warszawie. W 1971 roku rolą Hamleta zdał aktorski egzamin eksternistyczny. Zagrał w przeszło 200 produkcjach filmowych i telewizyjnych. Najważniejsze tytuły to: „Popioły” (1965), „Bokser” (1966), „Małżeństwo z rozsądku” (1966); „Jowita” (1967); „Skok” (1967); „Hrabina Cosel” (1968); „Wszystko na sprzedaż” (1968); „Pan Wołodyjowski” (1969); „Polowanie na muchy” (1969), „Sól ziemi czarnej” (1969); „Brzezina” (1970); „Krajobraz po bitwie” (1970); „Życie rodzinne” (1970); „Wesele” (1972); „Potop” (1974); „Ziemia obiecana” (1974); „Dagny” (1976); „Kung-Fu” (1979); „Panny z Wilka” (1979); „Siekierezada” (1985); „Dekalog” (dekalog Trzy) (1988); „Pestka” (1995); „Ogniem i mieczem” (1998); „Pan Tadeusz”(1999) „Przedwiośnie” (2001), „Zemsta” (2002); „Stara baśń” (2004), „Z miłości” (2010); „Bitwa warszawska 1920” (2011).

Grał także w wielu filmach zagranicznych na Węgrzech, we Włoszech, Francji, Niemczech, Rosji i USA. Pięć filmów z Danielem Olbrychskim w jednej z głównych ról było nominowanych do Oskara, dwa z nich Oskara otrzymały. Zdobył wiele prestiżowych nagród w kraju i za granicą.

Uwaga!!! na ten spektakl obowiązuje indywidualna rezerwacja miejsc (ilość ograniczona).
Rezerwacji dokonujemy telefonicznie pod numerem: 573 292 666. 


 TEATRY I SPEKTAKLE


 TEATR WOJTKA KOWALSKIEGO - Częstochowa

"Hrabalu Ty mój"

Scenariusz i reżyseria: Wojtek Kowalski,
Scenografia: Jolanta Nykowska,
Muzyka: Wojtek Kwaśniak,
Tekst piosenki: Janusz Jano Mielczarek,
Rekwizyty: Zbigniew Matyszczak,
Kostium: Piotr Ciepał.

Występuje: Wojtek Kowalski.

Wojtek Kowalski, częstochowianin. Twórca wielu happeningów, konferansjer, instruktor teatralny, polonista. W latach 1989-2000 aktor Teatru WI-Fi-Fi. W latach 90-tych muzyk zespołu Hababuk. Współpracował z Zielonogórskim Zagłębiem Kabaretowym. Wystąpił w kilku filmach Wytwórni A’YOY, między innymi partnerował Stanisławowi Tymowi i Maćkowi Stuhrowi w "Baśni o ludziach stąd", wcielając się w rolę Hektora. Dwukrotny laureat Nagrody im. Maxa Szoca na Famie (1995, 2010). Pięciokrotny laureat Złotej Misy Borowiny na Biesiadzie Teatralnej Horyniec Zdrój. Animator życia kulturalnego w Częstochowie. Pomysłodawca i organizator Ogólnopolskiego Festiwalu „42-200 MONODRAM”. Premiera monodramu /debiut reżyserski/ "Porady dobrego Wojaka Szwejka" w 2009 roku przyczyniła się do powstania "personalnego" TEATRU WOJTKA KOWALSKIEGO Z CZĘSTOCHOWY.

Z twórczością Bohumila Hrabala spotkałem się już jako młody chłopiec, który z zapartym tchem oglądał czarno-białe filmy w reżyserii Jerzego Menzla: "Pociągi pod specjalnym nadzorem", "Postrzyżyny". Zachwyciłem się ukazanym w nich nie istniejącym już niestety światem małych miasteczek i historii ludzi w nich żyjących. A potem była już cała spuścizna twórczości tego genialnego Czecha.
Spektakl "Hrabalu Ty mój" to mój osobisty hołd złożony temu pisarzowi. Hrabal jako dziecko, Hrabal jako młodzieniec, Hrabal jako starzec. Główną ideą spektaklu są słowa pisarza, w których precyzuje swoją filozofię życiową: " Najważniejsze w życiu to wyrobić w sobie zachwyt nad widzialnym światem. Nad przyrodą, naturą nad ludzkimi losami...".
Będzie to opowieść o życiu Hrabala, okraszona dużą dawką humoru. Bo kto jak kto, ale Hrabal często śmiał się z samego siebie i innych ludzi.
Zapraszam Państwa na podróż do małego miasteczka...
Wojtek Kowalski

Czas trwania: 55 minut.


Teatr Mały - Wrocław

"Czerwony Kapturek – w poszukiwaniu wilka" 
spektakl dla dzieci i dorosłych

 

Scenariusz i reżyseria: Adrian Wiśniewski,
Scenografia, animacja, lalki i rekwizyty: Kinga Grzywacz, 
Choreografia: Adrian Wiśniewski i Ewelina Niewiadowska,
Opracowanie muzyczne/dźwięk: Hubert Walkowski,
Reżyseria Światła: Adrian Wiśniewski,

Występują: Ewelina Niewiadowska, Adrian Wiśniewski.

Teatr Mały to zespół składający się z dwójki aktorów: Adriana Wisniewskiego i Eweliny Niewiadowskiej. Ich pierwszą wspólną realizacją był spektakl „Czerwony Kapturek – w poszukiwaniu wilka”, którego reżyserem i autorem scenariusza jest Adrian Wiśniewski. Premiera spektaklu miała miejsce w styczniu 2023 roku na scenie Teatru Arka we Wrocławiu.

Kto z Was zna historię o Czerwonym Kapturku? Odpowiedź jest jedna – wszyscy! Wystawiono już wiele wersji tej bajki, zarówno w kinie, jak i w teatrze.
Przeważnie ostrzega ona przed budzącym strach wilkiem. Tak, zdecydowanie wilk jako zwierzę może być niebezpieczne i należy na niego uważać, jednak w teatrze, możemy się pokusić o coś więcej: użyć metafory i pokazać, że to czego się boimy może wcale nie jest takie straszne. Bajka w reżyserii Adriana Wiśniewskiego nabiera zupełnie nowego, innego spojrzenia na znaną historię.
Widz, który przyjdzie na spektakl, będzie musiał dobrze poszukać złego wilka i odpowiedzieć na pytania: Dlaczego wilk jest zły? Dlaczego las jest ciemny i niebezpieczny? W tym spektaklu babcia wcale nie jest chora, a Czerwony Kapturek już nie jest małą dziewczynką.
Być może nawet nie ma żadnego wilka ,a jeśli jest- to czy naprawdę jest taki straszny? A może to wilk boi się wszystkiego i ukrywa w lesie udając kogoś innego, bo wie, że zaraz ktoś go może upolować i wsadzić do klatki? O tym jak jest naprawdę widzowie dowiedzą się w trakcie przedstawienia.
Zabawne sytuacje przeplatane piosenkami zapewnią wiele dobrego humoru i na pewno na długo pozostaną w pamięci publiczności. Pomysłowa scenografia, lalki i rekwizyty animowane przez aktorów pozwolą rozszerzyć wyobraźnię i kreatywność dziecka.

Czas trwania: 45 minut.
Premiera: 29.01.2023 r.


POŁAWIACZE PEREŁ IMPROV TEATR - Lublin

"Pokaz improwizacji teatralnej" 

Reżyseria: Publiczność, Poławiacze Pereł Improv Teatr,
Scenariusz: Publiczność, Poławiacze Pereł Improv Teatr,
Scenografia: Publiczność, Poławiacze Pereł Improv Teatr,
Choreografia: Publiczność, Poławiacze Pereł Improv Teatr.

Występują: Michał Łysiak, Marcin Wąsowski, Mirek Urban, Łukasz Szymanek.

Na początku roku 2015 w Lublinie powstała nowa grupa improwizacji teatralnej. Przemysław Buksiński (człowiek, który improwizację sprowadził z Kanady do Polski) wraz z aktorami Łukaszem „Szampankiem” Szymankiem i Remigiuszem Jankowskim, Marcinem Wąsowskim i Michałem Łysiakiem z Kabaretu Świerszczychrząszcz oraz Mirkiem Urbanem – psychologiem, pasjonatem żonglerem - po raz pierwszy stanęli przed publicznością i korzystając z jej sugestii wykreowali wirtualny świat chwilowego i niepowtarzalnego teatru.
Ich celem nie jest jednorazowy uśmiech wywołany szybkim żartem, czy łatwym dowcipem. Dążą do prawdy, do głębokiego przeżycia, do sytuacji w której widz przegląda się w wykreowanej spontanicznie scenie. Humor nie jest celem, jest jedynie środkiem dotarcia do tego co porusza, co ważne.
Sama improwizacja, to zbiór kilkunastu reguł zachowania aktora na scenie. Pozwala opowiadać historie, tworzyć postaci i relacje, kreować świat. Z jednej strony to technika. Z drugiej, to droga rozwoju nie tylko aktorskiego, lecz także osobistego. Poławiacze Pereł to dojrzali mężczyźni po trzydziestce. Ich doświadczenie życiowe oraz bogata przeszłość teatralna w połączeniu z impro, to doskonała mieszanka która zapewnia widzom niezapomniane przeżycia.
Spektakle Poławiaczy są każdorazowo eksperymentem, są wyzwaniem, są skokiem na „głęboką wodę”. Przed ich rozpoczęciem nikt (nawet aktorzy) nie wie co się wydarzy, jakie tematy zostaną poruszone, jakie historie opowiedziane i jakie tajemnice ujawnione? Scena i widownia powołują do życia bohaterów, bohaterowie mierzą się z problemami, rozwiązują je lub są nimi przygniatani. Wytwarza się energia, która spaja aktorów, łączy przestrzeń iluzji teatru z przestrzenią życia.

Program, który Państwu proponujemy opiera się na sprawdzonych i realizowanych na całym świecie technikach improwizacji teatralnej w skrócie Impro. Udział publiczności w improwizowanym spektaklu jest bardzo duży a dokładnie bezwzględny!!!Od samego początku ma realny wpływ na to co się dzieje na scenie i jak toczy się historia bohaterów.
Spektakl składa się z krótkich form improwizacji teatralnej przygotowanych metodą Fast Food Stanislavski. Innymi słowy: Ekspresowy serwis dobrego i sprawdzonego humoru. Skecze komediowe/etiudy teatralne będą tworzone na żywo przed uczestnikami wieczoru.
Pokażemy Państwu, na co Was stać w sytuacji powszechnego relaksu. Udowodnimy, że powaga jest zabawna a zabawa jest poważna. Wspólnie opowiemy nieprawdopodobne historie. Przywołamy wspomnienia z dzieciństwa, które rozbawią wszystkich do Łez. Nasz program wieczornej improwizacji udowodni, że w każdym stanie zmiennym można się bawić równie kreatywnie, jak podczas braku takiego stanu.

Czas trwania: 59 minut.
Premiera: 05.08.2023 r.


Teatr Emanacje/Jolanta Sipowicz – Warszawa

"Po drugiej stronie ciszy" 

Scenariusz i reżyseria: Jolanta Sipowicz,
Scenografia: Jolanta Sipowicz,
Choreografia: Jolanta Sipowicz,
Opracowanie muzyczne / dźwięk: Jolanta Sipowicz, Arkadiusz Rataj.

Występuje: Jolanta Sipowicz.

Jolanta Sipowicz- dr hab. z zakresu wokalistki. 30 lat pracy scenicznej jako śpiewaczka i aktorka oraz dydaktyk na Uniwersytecie Zielonogórskim. Prowadziła ożywioną działalność koncertową zarówno w kraju jak i za granicą (Niemcy, Holandia, Belgia, Czechy, Norwegia) wykonując repertuar różnorodny stylistycznie - od baroku po utwory współczesnych kompozytorów. Posiada nagrania płytowe.
Tworzyła nowe formy kreacji artystycznej, zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie nowatorskich form wyrazu artystycznego, opartych na najnowszych technologiach. Współpracując z Laboratorium Multimedialnym Uniwersytetu NTNU w Trondheim (Norwegia) zrealizowała wiele projektów artystyczno-naukowych, z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik wizualizacyjnych (scenografie stereoskopowe - 3D, wizualizacje 360st. W synergicznym połączeniu z muzyką tworzyły one nową jakość percepcji sztuki (muzyki).
Obecnie mieszka w Warszawie i propaguje swoją własną twórczość. Napisała kilkadziesiąt piosenek do własnych tekstów oraz scenariusz do muzycznego monodramu: Po drugiej stronie ciszy, którego premiera odbyła się w kwietniu 2023 r. w Warszawie. W sumie, do tej pory odbyły się trzy przedstawienia tej sztuki: w Warszawie i w Łebie, za każdym razem uwieńczone sukcesem. Oto jedna z recenzji sztuki: „Wspaniałe, bardzo wysmakowane przedstawienie. Dramatyzm akcji, literacki tekst, mistrzowskie wykonanie. A także ciekawa oprawa muzyczna, subtelny humor i głębokie przesłanie. Sztuka przez duże S.,
Prowadzi warsztaty pracy z głosem i oddechem. Sprawdza się również przed kamerą - na planach filmowych oraz w grupach teatralnych, m. in. w teatrze improwizowanym.
Arkadiusz Rataj - to wszechstronny artysta, którego twórczość obejmuje muzykę, malarstwo, sztukę cyfrową i technologię. Jako gitarzysta, łączy brzmienia instrumentów elektronicznych z klasycznymi, tworząc unikalne kompozycje. Jest również producentem muzycznym i realizatorem dźwięku. Współpracował z Konserwatorium Muzycznym, transmitując koncerty online. Jego współpraca z sopranistką Jolantą Sipowicz zaowocowała wideoklipem "Kamień Ziemi". Wystąpił na żywo w radiowej audycji i stworzył aranżacje muzyczne dla monodramu Jolanty Sipowicz. Jego twórczość to unikalne połączenie tradycji i innowacji, czyniąc go wyjątkowym artystą na polskiej scenie muzycznej.

„Po drugiej stronie ciszy” – to historia śpiewaczki operowej, która w wyniku ciężkich przeżyć trafia do równoległego, duchowego świata. Niestety, musi z powrotem wrócić na ziemię, aby znaleźć odpowiedź kim jest naprawdę? 
Przechodzi transformację poszerzającą jej sposób patrzenia na świat. Jako emerytka odnajduje się w zupełnie nowej dla niej rzeczywistości.
Opowieść metafizyczna, przeplatana zabawnymi tekstami, czarnym humorem, zderzeniem różnych punktów widzenia. Zaskakujące elementy opowiadanej historii czyni z niej eklektyczną całość, wciągającą widza w przebieg wydarzeń. Bohaterka monodramu mimo trudnych doświadczeń życiowych uczy się wzrastania poprzez "delikatne dotknięcia duszy". Znajduję odwagę do dokonywania wyborów płynących z głębi serca, chce w końcu żyć na swoich warunkach i w taki sposób, aby dotykać serca innych ludzi.
W monodram wplecione są piosenki autorstwa Jolanty Sipowicz, w aranżacji Arkadiusza Rataja.

Czas trwania: 75 minut.
Premiera: 22.04.2023 r.


 Teatr Krzesiwo – Warszawa

"Selfie" 

Scenariusz i reżyseria: Ryszard Polaszek,
Choreografia: Ryszard Polaszek, Michał Orchowski.


Występuje: Michał Orchowski.

Teatr Krzesiwo istnieje od 1992 roku. W swojej twórczości dąży do jak najczystszej formy teatru, w którym największą rolę odgrywa słowo. Stąd też oszczędność rekwizytów i całkowity brak scenografii. Krzesiwo bazuje wyłącznie na autorskich scenariuszach. Wszystkie napisał opiekun grupy – Ryszard Polaszek. „Selfie” powstało jako trzynasty w jego dorobku.

"Selfie" jest debiutem w formie monodramu, zarówno scenopisarsko-reżyserskim Ryszarda Polaszka jak i aktorskim Michała Orchowskiego. Spektakl ukazuje z pozoru zwykły, lecz przesycony wieloma zaskakującymi bohatera zdarzeniami dzień. Przeżyte sytuacje skłaniają go do refleksji na temat kondycji współczesnego człowieka.

Czas trwania: 35 minut.
Premiera: 10.09.2015 r.


  Teatr NOTOCO A2 – Kraśnik

"Twój Stary" 

 

fot. Jacek Michalczyk

Scenariusz i reżyseria: Monika Nitkiewicz-Mitrut,
Scenografia: Monika Nitkiewicz-Mitrut,
Choreografia: Zuzanna Gajewska, Olga Nitkiewicz,
Opracowanie muzyczne / dźwięk: Monika Nitkiewicz-Mitrut i zespół,
Reżyseria światła: Monika Nitkiewicz-Mitrut, Krzysztof Żejma,

Występują: Zuzanna Gajewska, Olga Nitkiewicz.

Amatorski Teatr NOTOCO, założony i kierowany przez Monikę Nitkiewicz - Mitrut, działa w Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku od 2011 r.; skupia grupy dziecięce (Szczurki, Pchły, Miśki), młodzieżowe/studenckie (Montekasyno, A2) i seniorów (Notoco Senior). Tworzy spektakle autorskie w oparciu o doświadczenia, przeżycia i pomysły uczestników. Odwołuje się do aktualnych dla danej grupy wiekowej problemów społecznych, często trudnych i stanowiących tabu, takich jak wykluczenie, problemy psychiczne, trudne relacje międzypokoleniowe czy molestowanie. W swojej działalności odwołuje się do estetyki teatru alternatywnego, łącząc elementy wizji, ruchu, tańca i teatru plastycznego. Angażuje się w "wychowanie do teatru" poprzez happeningi i akcje uliczne oraz organizację Kraśnickich Spotkań Teatralnych - przeglądu spektakli autorskich. Grupa młodzieżowa Teatru NOTOCO (z której wywodzi się obecnie studencka A2) otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia za spektakle: „Klątwa” (2014), „Błąd” (2015) „Szepty” (2016), „Cisza” (2017), „A ty?” (2018), „Solitude” (2019), „Ciała” (2020), „I jak to właśnie jest?” (2021), „Kolekcjoner twarzy” (2022), „Inhibicja kompetycyjna, czyli błędna teoria klucza i zamka” (2023). „Twój Stary” to drugi spektakl duetu NOTOCO A2.

Twój Stary” – pamiętasz może jak budziłaś się przerażona w środku nocy, bo zadźwięczał domofon? A może masz inne wspomnienia – spacery nad rzekę i kolorowy balon kupiony w kiosku? A może jeszcze inaczej, nie masz żadnych wspomnień, bo go właściwie nie znałaś? Niezależnie od tego, która historia dotyczy właśnie ciebie, jedno jest pewne, gdyby nie on, nie byłoby cię na świecie... więc o co chodzi z twoim starym? Zapraszamy w podróż do źródeł, a może do przyszłości i czy to przypadkiem nie twój stary otwiera się w nowym oknie?

Czas trwania: 35 minut.
Premiera: 23 marca 2023 r.


Adam Sokolnicki – Głębokie

"MOJA PANDEMIA... czyli coś się kończy, coś zaczyna" 

 

Scenariusz i reżyseria: Adam Sokolnicki,
Scenografia: Adam Sokolnicki,

Występuje: Adam Sokolnicki.

Adam Sokolnicki - Pedagog, instruktor teatralny, aktor, wychowawca trudnej młodzieży, animator kultury, konferansjer, laureat konkursów poetyckich, społecznik. Autor wielu scenariuszy, założyciel teatru Duet Męski Bez Nazwy. Absolwent UMCS Lublin oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego z dziedziny teatru. Wieloletni przyjaciel Teatru OKO oraz festiwalu Wyżyna Teatralna. Z Adamem związana jest też pewna legenda, w której znajduje się słowo: "Łoś ;)".

"Moja pandemia...czyli coś się kończy , coś zaczyna" to słodko-gorzka opowieść o przemijaniu. Bohater monodramu Andrzej wiele lat mozolnie szukał "swojej drogi" .okazało się, że: Rodzina, wyznawane wartości, pasja i praca dają szczęście i spełnienie .Jednak aby się o tym przekonać należy przeżyć "kawałek życia", doświadczyć wzlotów i upadków, pogodzić się z tym co nieuchronne.
Premiera nastąpi podczas Wyżyny Teatralnej 2023 w Rudce

Czas trwania: 40 minut.
Premiera: 4 sierpnia 2023 r.


   Teatr POEZJI ŁOK | Teatr STRASZYDEŁKA – Łuków, Ulan-Majorat

"Wędrowanie… Ścieżkami Słów" 

 

Scenariusz i reżyseria: Sławomir Żyłka,

Występują: Wiktoria Czyżak, Natalia Polkowska, Maksymilian Zdanowski, Julia Osiak, Lena Aleksandrowicz, Mikołaj Aleksandrowicz, Maciej Radomyski.

Teatr POEZJI ŁOK – Teatr STRASZYDEŁKA to zintegrowana grupa chwilowa składająca się z recytatorów Łukowskiego Ośrodka Kultury i Gminnego Ośrodka Kultury w Ulanie-Majoracie. Spektakl „WĘDROWANIE… ŚCIEŻKAMI SŁÓW” to poetycki montaż tekstów nagradzanych i wyróżnianych na konkursach recytatorskich i wokalnych.

„WĘDROWANIE… ŚCIEŻKAMI SŁÓW” to spektakl podsumowujący roczną działalność łukowskich i ulańskich recytatorów. Premiera odbyła się 16 czerwca 2023 roku i zakończyła kolejny rok działalności recytatorskiej w obu placówkach. Udało się pogodzić a wręcz scenicznie zaprzyjaźnić teksty różnych autorów. Na ten poetycki scenariusz składają się teksty od Mrożka poprzez Sienkiewicza i Szymborską do Rolanda Topora.

Czas trwania: 30 minut.
Premiera: 16.06.2023 r.


NOMINACJA CSK w Lublinie


Teatr NOTOCO Montekasyno - Kraśnik

"Inhibicja kompetycyjna, czyli błędna teoria klucza i zamka"

 

 fot. Jacek Michalczyk

Scenariusz, reżyseria, Scenografia: Monika Nitkiewicz – Mitrut,
Choreografia i opracowanie muzyczne/dźwięk: Monika Nitkiewicz – Mitrut i zespół,
Reżyseria światła: Monika Nitkiewicz – Mitrut, Krzysztof Żejma,

Występują: Karol Bieniek, Katarzyna Gozdalska, Jagoda Kwiecień, Katarzyna Kwiecień, Emilia Potasiewicz, Natalia Pyzik, Anna Solecka, Kaja Wierzchowiak.

Amatorski Teatr NOTOCO, założony i kierowany przez Monikę Nitkiewicz - Mitrut, działa w Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku od 2011 r.; skupia grupy dziecięce (Szczurki, Pchły, Miśki), młodzieżowe/studenckie (Montekasyno, A2) i seniorów (Notoco Senior). Tworzy spektakle autorskie w oparciu o doświadczenia, przeżycia i pomysły uczestników. Odwołuje się do aktualnych dla danej grupy wiekowej problemów społecznych, często trudnych i stanowiących tabu, takich jak wykluczenie, problemy psychiczne, trudne relacje międzypokoleniowe czy molestowanie. W swojej działalności odwołuje się do estetyki teatru alternatywnego, łącząc elementy wizji, ruchu, tańca i teatru plastycznego. Angażuje się w "wychowanie do teatru" poprzez happeningi i akcje uliczne oraz organizację Kraśnickich Spotkań Teatralnych - przeglądu spektakli autorskich. Grupa młodzieżowa Teatru NOTOCO otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia za spektakle: „Klątwa” (2014), „Błąd” (2015) „Szepty” (2016), „Cisza” (2017), „A ty?” (2018), „Solitude” (2019), „Ciała” (2020), „I jak to właśnie jest?” (2021), „Kolekcjoner twarzy” (2022) Grupa NOTOCO Montekasyno istnieje od września 2021 roku. „Inhibicja kompetycyjna, czyli błędna teoria klucza i zamka” to drugi spektakl zespołu.

„Inhibicja kompetycyjna, czyli błędna teoria klucza i zamka” - nie masz czasami wrażenia, że twoje życie nie jest tak naprawdę twoje? Kiedy wszystko dzieje tak, jakby zaplanował to ktoś inny. Próbujesz walczyć o swoje marzenia, a jakaś niewidzialna siła chwyta cię w żelazną obręcz i nie możesz nic zrobić. Tak jakby decyzje o twoim życiu zapadły dawno temu i pokryły się rdzą jak pęk starych kluczy do domu, którego już nie ma. I to niechciane dziedzictwo przekazywane z matki na córkę unieszczęśliwia kolejne pokolenia kobiet, które nie potrafią kochać, nie wierzą w szczęście albo odrzucają je, żeby nikt ich nie zranił. Komu wreszcie uda się przerwać ten zaklęty krąg i czy jest to w ogóle możliwe?

Premiera: 24.03.2023 r. 
Czas trwania: 35 minut


GOSPODARZE


Teatr OKO

"Upiory Tuwima"

 

Photo.by Robert Wróblewski

Scenariusz i reżyseria: Marcin Woszczewski

Obsada: Marlena Fedoruk, Kinga Panas, Zofia Sołtys, Marcelina Szarpak, Julia Wilkos, Aleksandra Wójtowicz, Gabriel Nadolski, Michał Nadolski, Igor Psuja, Julian Sawić.

"Upiory Tuwima" - Zapewne każdy z Was miał w życiu taką sytuację, gdy siedząc wygodnie w fotelu lub leżąc na kanapie zapadł w "półsen". Z zewnątrz docierają dźwięki samochodów, śpiew ptaków, czy przejeżdżająca lokomotywa a nam przed oczami kreują się obrazy, niekoniecznie spójne z tym co słyszymy. W efekcie ten stan tworzy niedookreśloną, czasami baśniową, bajkową, straszną, a nawet absurdalną rzeczywistość, by w momencie wybudzenia zniknąć bezpowrotnie. Zakładamy, że sam Julian Tuwim, kilkukrotnie przeżywał taki właśnie "półsen", co mogło mieć ogromy wpływ na jego twórczość. Czy tak było? Tego nie wiemy, wiemy jedynie, że nasz spektakl jest próbą wizualizacji takiego stanu. 

"Upiory Tuwima" - druga premiera Teatru OKO, która miała miejsce w 2023 roku. Na scenie zobaczymy najmłodszych przedstawicieli Teatru OKO. Grupa, zaczęła swoją teatralną przygodę jesienią ubiegłego roku, a to ich pierwsze działanie sceniczne. Młodzi aktorzy mierzą się z "upiorami", które towarzyszą niemalże każdemu, kto rozpoczyna swoją pracę ze słowem/aktorstwem. Któż z nas nie zna choć jednego wiersza Juliana Tuwima? Usłyszycie je w kompilacji zaserwowanej lekko humorystycznie a jednocześnie budząc dreszczyk znany z horrorów. Oczywiście w tym konkretnym przypadku słowo "horror" jest tutaj tylko kierunkowskazem.
Ogromny wpływ na tego typu formę miała grupa, która podczas pierwszych spotkań, ankiet wyraziła ogromne zainteresowanie tym gatunkiem..., więc czemu nie? Przedstawienie ma swój nietypowy klimat, a także przesłanie, które jest refleksją, pozostawioną nam przez pandemiczną rzeczywistość. Izolacja, samotność, indywidualność i nasze "zmartwienia/upiory", które wracają w snach. W ten oto sposób słowo "upiory" zyskuje wiele znaczeń.

Spektakl jest swego rodzaju edukacyjną zabawą osadzoną na kanwie poezji dla dzieci oraz tej, którą Julian Tuwim kierował do starszego odbiorcy.

Więcej informacji i zdjęć ze spektaklu znajdziecie tutaj!

Premiera: 18.06.2023 r. 
Czas trwania: 25 minut


 Teatr OKO

"Kolory"

 

Photo.by Robert Wróblewski

Reżyseria: Marcin Woszczewski
Scenariusz: Marcin Woszczewski i grupa

Obsada: Aleksandra Honory , Karolina Szwalikowska , Natalia Wróblewska, Dominika Zawiślańska, Przemysław Borkowski, Jakub Zwolak.

"Kolory" to obraz teraźniejszego świata przepuszczony przez pryzmat wizji George'a Orwell'a. To zapętlona historia, w którą uwikłany jest każdy z nas, bez względu na narodowość, przynależność społeczną, polityczną czy ideologiczną. Miłość, sens, prawda, prawo, dobro, władza - czy te pojęcia coś znaczą? Którymi z nich się kierujemy? A może wszystkie prowadzą do jednego? "Kolory" to barwy, z którymi się identyfikujemy. Pytanie tylko, co lub kto jest w stanie na nas wpłynąć tak, żebyśmy je zmienili? ALE CZY TO COŚ ZMIENI...?

Znając twórczość Orwell'a, pamiętając zabawy z dzieciństwa i choć trochę obserwując teraźniejszość z pewnością odnajdziecie przesłanie.

Scenariusz powstał przy dużym udziale grupy, co jest niezwykle istotne, ponieważ ekipa, z którą powstał spektakl świetnie wkręciła się w ideologię Teatru OKO, nakazującą nam dostrzegać rzeczy, które z pozoru nie są szkodliwe. Myślę, że obsada, która swoją przygodę aktorską miała zakłóconą przez pandemię, świetnie się odnalazła w problematyce, którą porusza, a determinacja i głód sceniczny dokładają ciekawą energetykę do scen, które zobaczycie.

Więcej informacji i zdjęć ze spektaklu znajdziecie tutaj!

Premiera: 11.06.2023 r. 
Czas trwania: 30 minut


 MMS impro

"Impreza na 5" - JUBILEUSZ

Będzie impreza! Impro impreza na 5-lecie istnienia grupy MMS impro. Dokładnie pięć lat temu, po Wyżynie Teatralnej, na trasie pomiędzy „bramą wyjazdową z Wyżyny Teatralnej” a drogą krajową nr 816 padł pomysł stworzenia grupy improwizacji teatralnej. Autem marki Ford Mondeo, koloru granatowego o numerze rejestracyjnym LCH 49821 przemieszczało się trzech związanych wspólnym oglądaniem pokazu impro w wykonaniu Poławiacze Pereł Improv Teatr mężczyzn: Marcin Woszczewski, Marcin Nawrocki i Szymon Woszczewski. Mniej więcej w połowie trasy z ust Marcina W. padło takie pytanie: „Chłopaki, a może my założymy grupę improwizacji teatralnej?” Marcin N. i Szymon odpowiedzieli twierdząco, niemniej jednak Marcin był bardziej dociekliwy i zapytał: „a jak się nazwiemy?” Wówczas Marcin W. odpowiedział „MMS”, tak po prostu od imion, żeby nie zapomnieć. W odpowiedzi usłyszałem „aha, jak tak to dobrze”. I tak, wyjeżdżając na 816 wyruszyli w podróż po krainie improwizacji teatralnej.
Po przemyśleniach i krótkiej debacie, do nazwy „MMS” dołożyli magiczne, branżowe słowo, którego nauczyli się na pamięć: „impro”.
MMS impro "MMS impreza na 5" - JUBILEUSZ

Premiera: 05.08.2023 r. 
Czas trwania: 59 minut 


Festiwal Wyżyna Teatralna jest objęty Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego